Szybkie samochody
Z Mateuszem Woskresińskim spotykamy się w jego firmie. Na zewnątrz stoją samochody, które przypominają te znane z torów wyścigowych. Różnica polega na tym, że - w przeciwieństwie do wyścigówek - mają wszystkie elementy niezbędne do jazdy po ulicach.
To nie jest tania zabawa. Spojlery i poszerzenie samochodu - 7,5 tysiąca zł. Poprawienie zawieszenia - 14 tysięcy zł. Na podrasowanie czerwonego bmw, które stoi przed warsztatem, właściciel wyłożył około 100 tysięcy złotych. - Do mnie przychodzą ci, których na to stać - mówi Mateusz.
Chętnych jednak nie brakuje, bo - jak mówi Mateusz - "każdy chce odreagować, rozerwać się". - Ktoś gra w badmintona, ktoś się ściga po ulicach. Czy to ryzykowne? Ryzyko zawsze jest - zamyśla się.
"Znam tego chłopaka, nic mu nie grozi"
Chociaż dla zabawy ryzykują życiem swoim i innych uczestników dróg, Mateusz twierdzi, że żaden z jego klientów nie miał poważnego wypadku. - Czasem mówią, że było o włos. Czasami i tego włoska zabraknie i rozbity samochód ląduje w warsztacie. Ale o rannych jeszcze nie słyszałem - zapewnia.
Kiedy pytamy, czy mają problemy z prawem, Mateusz się zamyśla. - Zazwyczaj tak. Mandaty są normą. Niektórzy za swoje wyczyny stracili prawo jazdy. Tak czy inaczej jeżdżą.
Samochody współczesnie
Samochód i parowóz początkowo miały wspólną historię. Publikacje poświęcone obu pojazdom jako ich praprzodków wymieniają te same parowe konstrukcje. Rodzaj napędu sprawił, że miały one wkład w rozwój kolei, a brak szyn wskazywał na ich związek z dzisiejszymi samochodami. |
|
Pierwszy samochód
Nad pojazdami napędzanymi parą myślano już w . W 1678 roku miał zademonstrować taki pojazd cesarzowi chińskiemu, jednak nie ma na to żadnych dowodów. Dlatego za pierwszego konstruktora – wynalazcę pojazdu mechanicznego – uznaje się Francuza o nazwisku, który zaprezentował swoje pionierskie dzieło napędzane w roku 1769.
W 1870 roku Austriak skonstruował, nienadający się do powszechnego użytku, prototyp pojazdu mechanicznego z benzynowym . Z kolei inny konstruktor, Niemiec Karl Benz, zbudował swój trzykołowy automobil w roku 1886 (w 1885 uzyskał patent). W tych samych latach prace w dziedzinie silników spalinowych oraz pojazdów napędzanych takimi silnikami prowadzili wspólnie i. Nie wiadomo jednak dokładnie, kto, jako pierwszy, skonstruował zastosowany do napędu samochodów silnik o spalaniu wewnetrznym.